dinsdag 6 oktober 2015

poppenhuis

Op de facebook pagina van de plaatselijke weggeefhoek zag ik een leuk poppenhuis staan
Dat leek me wel mooi voor mijn nichtje als ze eens komt logeren, dus ik waagde een kansje met de verloting.
Groot was mijn verbazing toen bleek dat ik 'de winnaar' was en het poppenhuis mocht komen ophalen.
Manlief sputterde nog wel een beetje tegen: waar laten we zo'n ding weer?
Nu oudste zoon uit huis is, hebben we een kamer (en kast!) over, "daar past het vast wel in," stelde ik hem gerust.
Zo gezegd zo gedaan, poppenhuis opgehaald: een zak vol losse onderdelen en een keurige bouwtekening. Had jaren op zolder gelegen.
Bij het in elkaar zetten bleek het formaat iets anders dan we hadden bedacht. Twee keer zo groot zeg maar...  maar liefst een meter breed en ruim een meter hoog.
Niks in de kast dus. En punt twee: hoe vul je zo'n huis op? gewone poppenhuismeubeltjes en poppetjes zijn echt  véél te klein!




Ik voelde ineens weer een nieuwe uitdaging aankomen: waarom niet zelf maken? Ooit heb ik eens een klein popje gemaakt voor een 'give away'. Gelukkig had ik daarvan aantekeningen gemaakt, dus ik kon gelijk aan de slag.
Inmiddels is  de eerste bewoner klaar:
Moeder, 19 cm lang, precies de goede lengte voor bij het huis.





Broertje is in de maak. Vooruit dan maar, alvast ook even op de foto, zonder broek.





We maken er voorlopig maar een gewoon traditioneel gezin van, dus vader en zusje volgen nog.





Moeders neemt alvast eens een kijkje in het huis.
Hmmm leuk, maar waar zijn de meubels??




tja.. goeie vraag..
De heer des huizes eens even lief aangekeken, maar die vindt het wel even welletjes. 
Ook wel begrijpelijk: afgelopen  week moest hij al poppenbrillen solderen, fotoschoots verzorgen en een poppenhuis in elkaar zetten. Deze week heeft hij een grotere klus voor de boeg: een keuken plaatsen bij oudste zoon. (nee.. géén poppenkeuken!)

Och jee, wat is broertje ondertussen aan het uitspoken??
foei toch, weet je wel hoe gevaarlijk dat is? en in je onderbroek nog wel!
Dat belooft nog wat...


wil je meer poppennieuws zien, neem dan ook eens een kijkje bij:



fijne dag, groetjes Jolanda

3 opmerkingen:

  1. Wat is dit weer leuk, Jolanda! Ik vond je vorige blog al zo geweldig, met je "selfie", maar dit is ook super en belooft nog veel meer!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk poppenhuis, goed voor heel veel verhalen. Wel weer werk aan de winkel, maar dat kan ma mooi doen, het huis inrichten;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig poppenhuis Jolanda! Hier ga je nog veel leuke verhaaltjes mee kunnen maken. Brengt wel weer een beetje werk mee, nieuwe popjes, meubeltjes en noem maar op, maar is wel leuk.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen