zaterdag 13 februari 2016

gratis patroon klavertje vier

Een paar jaar geleden haakte ik eens klavertjes vier en plaatste ze op mijn blog.
Nu  krijg ik de afgelopen dagen ineens heel veel vraag naar het patroon, hoe grappig is dat?
Jammer genoeg toen niets opgeschreven, en het opnieuw maken bleek toch wat lastiger dan ik had gedacht.
Maar goed, na zo'n vijf mislukte pogingen is ie toch gelukt!
het patroontje heb ik uitgeschreven en wil ik graag met jullie delen.





Ik zou het leuk vinden als je een linkje plaatst naar mijn blog als je mijn patroontje gebruikt.


KLAVERTJE VIER
Nodig: groene katoen, restje zwarte en rode katoen, wiebeloogjes, haaknaald nr 2, sleutelring
Afkortingen
V = vaste
Hv= halve vaste
Sh= samenhaken
St = stokje
Hst =half stokje

Hartje (haak er vier met groen)
1.       Haak 6 v in een magische ring
2.       2 v in elke v = 12 v
3.       12 v
Breek de draad af, haak nog zo’n zelfde rondje. Nu ga je over de twee rondjes verder haken:
4.       Haak 12 v in rondje 1, haak nu verder over rondje 2: 12 v, in totaal heb je nu 24 st. gehaakt, 
       in het midden (waar je de rondjes aan elkaar gemaakt hebt) zit nog een klein gaatje, dit naai je dicht als je hartje helemaal klaar is.
5.       t/m 6 : 24 v
7.    3 v, 2v sh, 2 v, 2v sh, 6 v, 2 sh, 2 v, 2v sh, 3v = 20 v
8.    2 v, 2v sh, 2 v, 2v sh,  4 v, 2v sh, 2 v, 2v sh, 2v = 16 v
9.    1 v, 2v sh, 2 v, 2v sh, 2 v, 2v sh, 2 v, 2v sh, 1 v = 12 v
10.  2v sh, 2 v, 2v sh, 2v sh, 2 v, 2v sh = 8 v
Vul het hartje licht op
11.  4x 2v sh = 4, haal de draad door de vier steken, en trek aan.
Naai de vier hartjes met de zijkanten aan elkaar vast, zodat er een klavertje vier vorm ontstaat.
Steeltje.
Haak met groen  een ketting van 8 l, + een keerlosse
Haak 1 v in elke l, = 8 v.
Naai het steeltje aan het klavertje vier

Lieveheersbeestje
1.       Haak met rood 6 v in een magische ring
2.       2 v in elke v + 12 v
3.       Haak 2 v in elke 3e v = 16 v
4.       16 v
5.       Haak in de achterste lussen, haak elke 3e en 4e v samen = 12 v
Vul het beestje op
6.       6x 2v sh = 6, haal de draad door de 6 steken en trek aan.
Kopje:
Haak met zwart in de voorste lussen van toer 5:
1v, 1hst, 1st in één v, 2 st in volgende v, 1 st, 1hst en 1 v in de volgende v. hecht af.

Maak met zwart een streepje en stippen  over de rug van het lieveheersbeerstje.
Lijm met textiellijm twee kleine wiebeloogjes op het kopje
Naai het beestje met een paar steekjes vast op het klavertje vier
Maak voor de ophang lus een ketting van 25 l, naai de lus op het klavertje vier.

 Dit patroon mag niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden!
Ook publicatie van dit patroon op internet of elders mag niet.



veel plezier ermee, jolanda

15 opmerkingen:

  1. Een heel leuk patroontje, Jolanda, die ga ik zeker eens gebruiken! Ik zal 'm in ieder geval even pinnen.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk klavertje! Dankjewel voor het patroon.
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk patroontje, dankjewel, ik heb hem meteen gepind bij mijn gratis patronen :-)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk patroontje. Ik ga dit voor iemand maken die dit wel even kan gebruiken.
    Thanxx voor t patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Begrijp het deel van over de 2 rondjes haken niet zo goed....�� beginner ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het heel vriendelijk dit te delen, zo mooi gemaakt, doet veel plezier en ga er mij aanzetten om al eentje te maken. Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de genomen moeite om nogmaals dit klavertje te haken en zodoende patroon te schrijven! Heel mooi voir een kleine persoonlijke attentie! Ik ga m zo proberen te maken!! Nogmaals bedankt.!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap de twee rondjes niet. Hoe haak je die aan elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mij gaat het mis bij de 2 rondjes. Hoe haak ik die aan elkaar? Naast elkaar of op elkaar? Is mij niet duidelijk. Kun je dit misschien toelichten? Ik zou dit graag als verjaardagscadeau haken voor mijn dochter en schoondochter, omdat ze zo'n hulp waren na mijn operatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo ik denk aan elkaar met rijgsteek klein en dan binnenste buiten keren succses

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo ik heb dezelfde vraag als Geke. Hoop dat er een goed antwoord komt.

    Met vriendelijk groet, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dankje wel voor dit leuke patroontje!
    Erg leuk om tussendoor even te maken.
    Heb de link ook even gedeeld op mijn site.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is die leuk!!! zou ik even een mail mogen sturen met vraag die ik niet hier open en bloot ga zetten. Deze ga ik zeker snel keer maken! Dank voor leuke patroon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je wel voor dit leuke patroontje ... ga gelijk beginnen .... kan ik weer iemand gelukkig maken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super leuk. Deze ga ik
    Maken

    BeantwoordenVerwijderen